AN EFFORT TO UNDERSTAND THE DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF KSHATAKSHINA, RAJYAKSHMA, KSHATAJ KASA, KSHAYAJ KASA & VATIKA KASA
AN EFFORT TO UNDERSTAND THE DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF KSHATAKSHINA, RAJYAKSHMA, KSHATAJ KASA, KSHAYAJ KASA & VATIKA KASA
S. No. |
|
KSHATAKSHINA |
RAJAYAKSHMA |
KSHATAJA KASA |
KSHAYAJA KASA |
VATIKA KASA |
1. |
VYADHITVA |
Established in Charaka and Sushruta
Samhita |
Established in Brihat-trayee |
Established in Brihat-trayee |
Established in Brihat-trayee |
Established in Brihat-trayee |
2. |
PARYAYA |
Urahakshata, Shosha |
Shosha, Kshaya, Rogarata, Dukh, Jwara,
Krodha, Yakshma |
- |
- |
- |
3. |
NIDANA |
Sahasaja Yakshma evum Dhatukshayajanya yakshma saman
Nidana |
·
Sahasaja Nidana ·
Vegadharanjanya
Nidana ·
Dhatukshayaja
Nidana: -Anuloma Kshaya -Pratiloma Kshaya ·
Vishamashana
Nidana |
-Sahasaja
Rajyakshma Saman Nidanas |
-Dhatukshaya janya Rajyakshma saman Nidanas |
रूक्षशीतकषायाल्पप्रमितानशनं स्त्रियः|वेगधारणमायासो वातकासप्रवर्तकाः|| (च.चि 18/10) |
4. |
PURVARUPA |
अव्यक्तं लक्षणं तस्य पूर्वरूपमिति स्मृतम्|| (च.चि 11/12) |
पूर्वरूपं प्रतिश्यायो दौर्बल्यं दोषदर्शनम्| अदोषेष्वपि भावेषु काये बीभत्सदर्शनम्|| स्त्रीमद्यमांसप्रियता प्रियता चावगुण्ठने|| (च.चि 8/33-37) |
Vishistha Purvarupa Varnana is not
available but General purvarupa of Kasa may be considered. |
Vishishtha Purvarupa Varnana is not
available but General purvarupa of Kasa should be considered. |
शूकपूर्णगलास्यता (Ruksha Guna of Vata is increased) भोज्यानामवरोध (Pratiloma
Vata Janita) |
5. |
RUPA |
उरोरुक्शोणितच्छर्दिः कासो वैशेषिकः क्षते| (च.चि 11/13) |
3,6 evum 11 Rupa clearly mentioned. |
स पूर्वं कासते शुष्कं ततः ष्ठीवेत् सशोणितम्| (च.चि 21-23) |
दुर्गन्धं हरितं रक्तं ष्ठीवेत् पूयोपमं कफम्|| (च.चि 26-28) |
हृत्पार्श्वोरःशिरःशूलस्वरभेदकरो भृशम्| (च.चि 11-13) |
6. |
DOSHA involved |
Initially Vata And Rakta Then Tridosha (Achaya purvaka Dosha prakopa) |
Kapha Pradhan Tridosha Dushti Vayu -5 Pitta- pachak , Sadhaka Kapha- kledaka, Bodhaka, Avalambaka |
Vata, Rakta (Achaya purvaka Dosha prakopa) |
Vata Pradhan Tridosha (chaya purvaka Dosha prakopa) |
Vata Dosha (udana Vikriti) (Chaya purvaka Dosha prakopa) |
7. |
DUSHYA |
Prarambh me Rakta, rasa paschat Sarva
dhatu kshaya evum Mala kshaya |
Rasa, Rakta onwards, Sandhi, Mala |
Rasa, Rakta |
Prarambha me Rasa, Rakta paschat Sarva
dushya |
Rasa |
8. |
SROTAS |
Initially Rasavaha, Rakta vaha, Pranavaha Paschat sarva srotas |
Initially Rasavaha, Rakta vaha, Pranavaha Paschat sarva Srotas |
Initially Rasavaha, Rakta vaha, Pranavaha Paschat sarva Srotas |
Rasavaha, Raktadi srotas, Pranavaha,
Manovaha |
Pranavaha, Annavaha Strotas |
9. |
ROGAMARGA |
Marmaasthi sandhi |
Marmasthi-sandhi evum Kostha(Ubhaya) |
Kostha |
Kostha |
Kostha |
10. |
ADHISTHANA |
Sharir |
Sharir-Manas |
Sharir |
Sharir-Manas |
Sharir-Manas |
11. |
VYAKTI STHANA |
Uraha |
Sarva sharira |
Uraha, sarva sharira |
Uraha, Parshva, sarva sharira |
Uraha, Amashaya |
12. |
UDBHAVSTHANA |
Initially no any origin due to bahya
Aaghata, Then Aamashaya Samuttha. |
In Anuloma Kshaya-Aamashaya Samuttha In Pratiloma Kshaya-Pakwashaya
Samuttha |
Initially no any origin due to bahya
Aaghata, Then Aamashaya Samuttha. |
In Anuloma Kshaya-Aamashaya Samuttha In Pratiloma Kshaya Pakwashaya
Samuttha |
Pakwashaya Samuttha |
13. |
AGNI |
Sama |
Jathragni, dhatvagni, bhutagni are
Manda |
Manda / Vishama |
Manda |
Manda / Vishama |
4. |
SAMA/NIRAMA |
Nirama |
Sama |
Nirama |
Sama |
Nirama |
15. |
SROTODUSHTI PRAKAR |
Atipravritti, Vimargagamana, Sira
granthi |
Sanga |
Atipravritti, Vimargagamana, Sira granthi |
Sanga, Vimargagamana |
Vimargagamana |
16. |
VYADHI PRAKAR |
Aashukari |
Chirakari |
Aashukari |
Chirakari |
Chirakari/ Aashukari |
17. |
SADHYASADHYATVA |
अल्पलिङ्गस्य दीप्ताग्नेः साध्यो बलवतो नवः| (च.चि 11/14) |
सर्वैरर्धैस्त्रिभिर्वाऽपि लिङ्गैर्मांसबलक्षये| (च.चि8/47) |
In kshina- Asadhya In Balvana- yapya |
In kshina-Asadhya In balvana- sadhya |
Sadhya Vyadhi In Jaravastha - Yapya |
18. |
SAMPRAPTI |
तथाऽन्यैः कर्मभिः करैर्भृशमभ्याहतस्य च ॥ (च.चि 11/7) विक्षते वक्षसि व्याधिर्बलवान् समुदीर्यतेस्त्रीषु
चातिप्रसक्तस्य रूक्षाल्पप्रमिताशिनः ॥ (च.चि
11/8) यो विरुज्यते तस्य भिद्यतेऽथ विभज्यते । प्रपीड्यते ततः
पार्श्वे शुध्यत्यङ्ग प्रवेपते ॥ (च.चि 11/9) क्रमाद्वीर्य बलं वर्णो रुचिरग्निश्च हीयते । ज्वरो व्यथा
मनोदैन्यं विभेदोऽग्निधावपि ॥ (च.चि 11/10) |
स्रोतसां सन्निरोधाच्च रक्तादीनां च सङ्क्षयात्| (च.चि 8/40) |
स्योरः क्षतं वायुर्गृहीत्वा कासमावहेत्|| (च.चि 18/20) |
व्यापन्नेऽग्नौ त्रयो मलाः|| (च.चि 18/24) |
अधःप्रतिहतो वायुरूर्ध्वस्रोतःसमाश्रितः|उदानभावमापन्नः कण्ठे सक्तस्तथोरसि||६||
|
19. |
UPADRAVA |
उपेक्षिते भवेत्तस्मिन्ननुबन्धो हि यक्ष्मणः| (च.चि 11/15) |
रोगसमूह |
तद्यथा ज्वरसंतापाद्रक्तपित्तमुदीर्यते । रक्तपित्ताज्वरस्ताभ्यां
शोषश्चाप्युपजायते ।। प्लीहाभिवृद्धया जठरं जठराच्छोथ एव च। अर्शोभ्यो जठरं
दुःखं गुल्मश्चाप्युपजायते।। प्रतिश्यायाद्भवेत् कासः कासात् संजायते क्षयः ।
क्षयो रोगभ्य हेतुत्वे शोषस्याप्युपलभ्यते।। (च.नि.अ.8/16-19) As
per the principle of “Nidararthakaratva” |
||
20. |
VYADHI DHATUGATATVA |
Possibility of Yakshma if appropriate
management is not done on time. |
Rasa – Aruchi, jwara, Kasa, Atisara Rakta- Shonita sthivana, rakta vamana Mamsa- Mamsa kshaya Medo-kshaya Asthi- kshaya Majja-kshaya Sukra- ksaya Ojas kshaya |
Rasa- Jwara Rakta- Sarakta sthivana Asthi-Majja- Parvabheda |
Not generalised as seen in
Kshatakshina, Rajayakshma and Kshataj Kasa. If it is not treated properly
,may convert into Kahatakshina, Yakshma and Kshataj Kasa |
- |
21. |
CHIKITSA SIDDHANT |
उरो मत्वा क्षतं लाक्षां पयसा मधुसंयुताम्| (च.चि 11/15) |
तस्मात् पुरीषं संरक्ष्यं विशेषाद्राजयक्ष्मिणः| दोषाधिकानां वमनं शस्यते सविरेचनम्| (च.चि 8/87-88) शुष्यतां क्षीणमांसानां कल्पितानि विधानवित्|दद्यान्मांसादमांसानि बृंहणानि विशेषतः|| (च.चि 8/149) मद्यं तैक्ष्ण्यौष्ण्यवैशद्यसूक्ष्मत्वात् स्रोतसां मुखम्| प्रमथ्य विवृणोत्याशु तन्मोक्षात् सप्त धातवः|| |
क्षतकासाभिभूतानां वृत्तिः स्यात् पित्तकासिक| (च.चि 17/138) |
संपूर्णरूपं क्षयज दुर्बलस्य विवर्जयेत् । नवोत्थितं
बलवतः प्रत्याख्यायाचरेत् क्रियाम् ॥ १४९ तस्मै बृंहणमेवादी कुर्यादग्ने दीपनम् । बहुदोषाय सस्नेहं
मृदु दद्याद्विरेचनम् ॥ च.चि 17/149) |
रूक्षस्यानिलजं कासमादौ स्नेहैरुपाचरेत्|सर्पिर्भिर्बस्तिभिः पेयायूषक्षीररसादिभिः||३२|| (च.चि 17/32-33) |
22. |
UPASHAYA- ANUPASHAYA |
Yusha,Kshira, Ghritapana (Upashaya) |
अभ्यङ्गोत्सादनैश्चैव वासोभिरहतैः प्रियैः । यथर्तुविहितैः
स्नानैरवगार्हविमार्जनः ॥ वस्तिभिः क्षीरसर्पिभिर्मासैमसिरसौदनः ।
इष्टैर्मद्यैर्मनोज्ञानां गन्धानामुपसेवनः ॥ सुहृदां रमणीयानां प्रमदानां च
दर्शनैः । गीतवादित्रशब्दश्च प्रियश्रुतिभिरेव च ।। हर्षणाश्वासनैर्नित्यं
गुरूणां समुपासनैः । ब्रह्मचर्येण दानेन तपसा देवतार्चनैः ॥ सत्येनाचारयोगेन मङ्गल्यैरप्यहिंसया । वैद्यविप्रार्चनाच्चैव
रोगराजो निवर्तते ॥ (च.चि 8/184-188) (Upshaya) |
As per the Kshatakshina and Kshayaj
Kasa |
अकस्मादुष्णशीतार्तो बह्वाशी (च.चि 18/26) (Anupashaya) |
स्निग्धाम्ललवणोष्णैश्च भुक्तपीतैः प्रशाम्यति| (Upshaya) |
23. |
PATHYAPATHYA |
यद्यत् सन्तर्पणं शीतमविदाहि हितं लघु| (च.चि 11/13-14) |
यच्चोपदेक्ष्यते पथ्यं क्षतक्षीणचिकित्सिते| ये|| (च.चि 8/183) मूलकानां
कुलत्थानां यूषैर्वा सूपकल्पितैः ॥ यवगोधूमशाल्यन्नैर्यथासात्म्यमुपाचरेत् (च.चि 8/68) आजस्य पयसश्चैवं प्रयोगो जाङ्गला रसाः । यूषार्थे चणका
मुद्गा मकुष्ठापकल्पिताः ॥ (च.चि
8/116) मांसानां लघुपाकानां रसाः सांग्राहिकैर्युताः।
व्यञ्जनार्थ प्रशस्यन्ते भोज्यार्थ रक्तशालयः ॥ (च.चि 8/132) प्रसन्नां वारुणीं सीधुमरिष्टानासवान्मधु ।
यथार्हमनुपानार्थ पिवेन्मांसानि भक्षयन् ॥ (च.चि 8/165) |
As per the Kshatakshina and Kshayaj
Kasa viz. Madhura, Jivaniya varga,mamsa vardhaka
ahara,kshira,abhyanga |
वातघ्नौषधनिष्क्वाथं क्षीरं यूषान् रसानपि ।
वैष्किरप्रतुदान् बैलान् दापयेत् क्षयकासिने ॥ (च.चि 18/185) |
ग्राम्यानूपादक शालियवगोधूमषष्टिकान् । रसैमषात्मगुप्तानां
यूपैर्वा भोजयेद्धितान् ॥ (च.चि 18/76) |
24. |
SARVA DEHIKA
(Generalised) GUNA STITHI |
Initially increase in Ruksha & Ushna Guna, Later
Ruksha & Sheeta. |
Initially increase in रुक्ष and शीत guna |
उष्ण, तीक्ष्ण वृद्धि |
Initially increase in ruksha and sheeta guna |
Initially increase in ruksha and khara guna later
sheeta guna |
25. |
OJA STITHI |
क्षय |
क्षय |
क्षय |
क्षय |
अप्रभावित |
26. |
SATTVA DUSHTI |
प्रारंभ नास्ति पश्चात अवर |
अवर |
प्रारंभ नास्ति पश्चात अवर |
प्रारंभ नास्ति पश्चात अवर |
अप्रभावित |
27. |
DHATVAGNI |
प्रारंभ अप्रभावित पश्चात चिकित्सा अभाव से क्षीण |
मांध्य/ क्षीण |
प्रारंभ में अप्रभावित चिकित्सा न करने से मांध्य |
प्रारंभ में अप्रभावित चिकित्सा न करने से मांध्य |
अप्रभावित |
28. |
DHATU POSHAN KRAMA |
Disturbed |
Disturbed |
Disturbed |
Disturbed |
Not initially but Later
Disturbed if not treated. |
29. |
SIGNS |
क्षीणे सरक्तमूत्रत्वं पार्श्वपृष्ठकटिग्रहः (च.चि 11/13) |
कासमानो रसं यक्ष्मी निष्ठीवति' कफानुगम् सपिच्छमतिसार्यते प्रायोऽन्नपाने केशानां नखानां चाभिवर्धनम्।। (च.चि 8/35) संकोच आयाम (च.चि 8/56) |
पारावत इवाकूजन् (च.चि 18/23) |
श्रीमद्दर्शनलोचनः (च.चि 18/27) |
शुष्कोरःकण्ठवक्रस्य हृष्टलोम्नः (च.चि 18/ 11) |
30. |
WEIGHT LOSS |
अतिभार हानि |
अतिभार हानि |
मध्यम भार हानि |
मध्यम भार हानि |
अल्प भार हानि |
31. |
STHIVANA |
दुष्टः श्यावः सुदुर्गन्धः पीतो विग्रथितो बहुः (च.चि 11/ |
कण्ठात्प्रवर्तते रक्तं श्लेष्मा चोत्क्लिष्टसंचितः (च.चि 8/57) |
स पूर्वं कासते शुष्कं ततः ष्ठीवेत् सशोणितम्| (च.चि 18/21) |
दुर्गन्धं हरितं रक्तं ष्ठीवेत् पूयोपमं कफम्|| (च.चि 18/25) |
शुष्ककासः कफं शुष्कं कृच्छ्रान्मुक्त्वाऽल्पतां व्रजेत् | (च.चि 18/12) |
32. |
SHULA (Pain) |
उरोरुक (च.चि
8/13) पार्श्वपृष्ठकटिग्रहः (च.चि
8/13) |
पार्श्वशिरोरुजा (च.चि
8/45) अंसशूल (च.चि
8/52) |
कण्ठेन रुजताऽत्यर्थं विरुग्णेनेव चोरसा|| (च.चि 18/21-22) |
पार्श्वरुक् (च.चि
18/28) |
हृत्पार्श्वोरःशिरःशूल (च.चि 18/1 |
CONCLUSIVE REMARKS
(1) Description of Charak Sosha Nidana in Nidana
Sthana 6 have the concise form of Pulmonary Pathology mainly.
(2) Above all 5 types of pathologies are
further expansion / classification / interpretation of Sosha Nidana chapter 6
of Charak Samhita that deals mainly with Pranavaha Stroto Dushti/Pulmonary
disorders.
(3) This expansion / classification /
interpretation was done to facilitate the management of different kinds of
pulmonary pathologies.
(4) Yakshma and Kshatakshina have
generalised extensive dhatukshaya condition with Dhatugatatva pattern (Progressive
tissue involvement) while Kshataj and Kshayaj Kasa have less generalised and
greater localised (Pulmonary involvement) pathology along with comparatively
less dhatugatatva.
(5) Vatika Kasa is mildest form of
pathology among mentioned above 5 pathologies and if it is not checked /
treated appropriately it may convert into either 4 severe pulmonary pathologies
mentioned above.
- (6) Figure:
(7) On deep analysis of above 5 diseases
reveals that all 5 pathologies progress as per the principle of Kostha, Shakha,
Marmasthi sandhi, Indriyas and Sattva. Description of vataj kasa shows that it
initiates with Kosthastha pathology and progresses gradually further towards
Shakha. Thats why this is mildest amongst 5 and remaining 3 also start similar to vatika kasa except Urakshata/Kshatakshina that is caused by trauma.
(8) GI (Mahastrotas) signs and symptoms
are seen in all above 5 diseases because Mahastrotas is one of moola sthana of pranavaha strotas.
(9) On careful analysis of
differentiation of above 5 diseases, as per the chart that Acharya Punarvasu have
described the various sign, symptoms, samprapti, rupa, purvarupa etc
individually. These are quiet sufficient to reach or make proper diagnosis of
disease and manage accordingly.
(10) In current advanced age of various
investigations, scanning etc it is not difficult to diagnose TB / Pulmonary
injury, infection or other types of internal pathologies so early in the
absence of fully blown signs and symptoms, hence the combination of agni, dhatugatatva,
interruption in dhatu poshan etc are important factors to be considered in
management; especially when prescribed management doesn’t show expected results
then the understanding of differential diagnosis is most important and can give
right path in the management.
(11) Above mentioned differentiating points may be
helpful to manage the patient with modern diagnosis COPD, Koch’s Chest, ILD etc
with the basic understanding of Ayurveda and its therapeutic as well as dietary
aspect.
P. G. Department of Kayachikitsa
*Assistant Professor
Department of Kayachikitsa
M. D. Final Year Scholar
P. G. Department of Kayachikitsa
Email : parmarpriyanka707@gmail.com
Govt. Akhandanand Ayurveda College & Hospital, Ahmedabad, Gujarat, India.
Email: kayachikitsagau@gmail.com
Comments
Post a Comment